اخبار

انتشار مشخصات اسنپدراگون ۸۳۰ :اژدهای جدید در راه است

مدتی بود که خبرهای زیادی در خصوص کمپانی کوالکام به گوش نمی رسید. به خصوص که امسال دیگر خبری از داغ کردن های بیش از حد پردازنده و اخراج کارمندان نبوده است. اما حالا به نظر می رسد باز قرار است به واسطه چیپ بزرگ نسل بعد، دوباره نام کوالکام را زیاد بشنویم.کمپانی کوالکام توانست با ارائه‌ی اسنپدراگون ۸۲۰، اشتباهات سال پیش خود را که با ارائه‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ مرتکب شده بود جبران کرده و موفقیت‌های بسیاری کسب کند. اخیرا مشخصات نسخه‌ی بعدی تراشه‌ی پرچمدار این شرکت یعنی اسنپدراگون ۸۳۰ نیز فاش شده است.درست زمانی که مدیاتک سخت مشغول تلاش برای آماده کردن تراشه‌ی جدید خود با نام هلیو ایکس ۳۰ است، یکی دیگر از کمپانی‌های مطرح حوزه‌ی تراشه‌های موبایل یعنی کوالکام نیز مشغول کار بر روی نسخه‌ی بعدی تراشه‌ی پرچمدار خود موسوم به اسنپدراگون ۸۳۰ است تا از حضور آن در پرچمداران سال آینده اطمینان داشته باشد. مدتی است که شایعاتی در مورد این تراشه‌ی قدرتمند به گوش می‌رسد، و اخیرا نیز برخی از مشخصات آن فاش شده است.اخیرا این موضوع توسط یکی از کاربران شبکه اجتماعی چینی ویبو(Weibo)که احتمالا یکی از کارکنان داخلی کمپانی کوالکام باشد،تایید شده که اسنپدراگون ۸۳۰ با فرایند ۱۰ نانومتری(۱۰nm)تولید خواهد شد و از سال آتی میلادی در پرچمداران کمپانی ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.طبق بعضی گزارش های منتشر شده،نسل هشتم از سری اس سامسونگ یعنی گلکسی اس ۸،یکی از گوشی های دارای این تراشه خواهد بود.مطابق شایعات پیشین، اسنپدراگون ۸۳۰از هسته‌هایی با معماری Kyro 200 بهره می‌برد. این تراشه دارای پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۴۰ و باند پایه‌ی X16 است که قادر به دانلود اطلاعات با نهایت سرعت ۹۸۰ مگابیت بر ثانیه است. اسنپدراگون ۸۳۰ دارای حافظه‌ی LPDDR4X بوده و توانایی فیلمبرداری با کیفیت 4K و 2K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را نیز دارد.
e3cc6628-76e2-40e3-8113-dfebcbdcb749
از آنجا که تراشه Helio X30 مدیاتک نیز با فرآیند ساخت 10nm تولید خواهد شد، تا زمانی که هر دو تراشه زندگی واقعی خود را آغاز نکنند، معلوم نبوده که بهترین عملکرد به کدام محصول تعلق خواهد گرفت. با این همه گفته می‌شود که پردازنده اسنپدراگون 830 می‌تواند تا حدود زیادی مصرف برق در گوشی‌های هوشمند را کاهش داده و از داغ شدن بیش از حد پردازنده جلوگیری کند.
فناوری جدید به‌کار رفته در نسل جدید تراشه‌های کوالکام کارهای سبک را به هسته‌هایی با سرعت پردازشی پائین‌تر واگذار کرده و محاسبات سنگین به هسته‌هایی با سرعت کلاک بالاتر واگذار خواهد شد. این چنین است که هم از میزان مصرف شارژ باتری کاسته شده و هم میزان حرارت تولیدی به حداقل ممکن خواهد رسید.