اخبار

اکسینوس 8895 اکسینوس آینده‌ی سامسونگ با 4 گیگاهرتز سرعت

ظاهرا سامسونگ در حال تست نسل جدید چیپست‌های موبایل با نام اکسینوس ۸۸۹۵ است و این نسل می‌تواند جهش رو به جلوی بزرگی در توان پردازش موبایل‌ها باشد.در حالی که اکسینوس 7420 در نوت 5 و اکسینوس 8890 در نوت 7 هر دو از معماری 14 نانومتری استفاده کرده‌اند اکسینوس ۸۸۹۵ مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری است.

نتیجه‌ی استفاده از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری در توسعه‌ی نسل بعدی تراشه‌ی سامسونگ را باید بهبود عملکرد اکسینوس ۸۸۹۵ خواند که شامل کاهش شدید مصرف انرژی است. شنیده‌ها نشان از این دارد که تراشه‌ی ۸۸۹۵ که مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری است از وجود چهار هسته‌ی پردازشی Cortex-A57 با فرکانس ۴ گیگاهرتزی در کنار هسته‌های Cortex-A53 با فرکانس ۲.۷ گیگاهرتزی تحت معماری big.LITTLE khv کنار هم قرار گرفته‌اند.

این میزان حدود 30 درصد افزایش نسبت به حداکثر سرعت آزمایشی 3 گیگاهرتز که برای 8890 انجام شده بود را نتیجه می‌دهد. البته این اعداد اوج سرعت کلال برای پردازنده‌ها هستند و احتمالاً برای گوشی‌ها این میزان کاهش می‌یابد اما به هر حال همین مقادیر پتانسیل بالای تولیدات 10 نانومتری در رسیدن به سرعت‌های بالاتر را نشان می‌دهد.

فعالیت هسته‌های پردازشی در چنین فرکانس بالایی چالش‌هایی را به همراه دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به کنترل حرارت اشاره کرد. تولیدکنندگان باید با انتخاب بهترین فرکانس پردازشی، بین میزان حرارات تولید شده، قدرت خروجی و میزان انرژی مصرفی تعادل بهینه‌ای را ایجاد کنند. سامسونگ با تراشه‌ی ۸۸۹۵ و بهره‌گیری از هسته‌های ۴ گیگاهرتزی مصرفی به اندازه‌ی اسنپدراگون ۸۳۰ دارد که در فرکانس ۳.۶ گیگاهرتزی فعالیت می‌کند. این موضوع نشان از بهینه بودن تراشه‌ی ۱۰ نانومتری سامسونگ دارد که احتمالا در گلکسی اس ۸ و گلکسی نوت ۸ شاهد استفاده از آن خواهیم بود.