اخبار

وسترن دیجیتال حافظه‌ های SSD روانه بازار کرد ؛ معرفی SSDهای سری Blue و Green وسترن دیجیتال

وسترن دیجیتال، سازنده ای که بیشتر با هارد دیسک هایش شناخته می شوند، با سری Green و Blue یکبار دیگر به بازار درایوهای SSD باز می‎گردد.وسترن دیجیتال برای نخستین بار دو سری از حافظه‌های SSD ساخت خود را به بازار عرضه کرد. تنها حدود 5 ماه قبل وسترن دیجیتال کمپانی SanDisk را طی یک قرارداد به ارزش 19 میلیارد دلار خریداری کرد که منابع لازم برای تولید این محصولات جدید را برای این کمپانی فراهم کرده است.کمپانی وسترن دیجیتال پس از چندین سال تمرکز روی ساخت و توسعه‌ی هارد دیسک، هم اکنون دسته‌ی جدیدی از حافظه‌های SSD را برای ارایه به بازار مصرف‌کنندگان خود در نظر گرفته و آنها را روانه‌ی بازار کرده است. گروه‌های WD Blue و WD Green وسترن دیجیتال در واقع حافظه‌های SSD با رابط ساتا (SATA) هستند که به راحتی می‌توانند روی یک لپ تاپ مورد استفاده قرار گیرند و همچنین نسبت به یک هارد دیسک معمولی از سرعت و عملکرد بهتر و قابل قبول‌تری برخوردارند.

به نظر می‌رسد که مدل‌های اولیه‌ از حافظه‌های SSD که به بازار می‌آیند نیز ساخت همین کمپانی سازنده‌ی فضاهای ذخیره‌سازی فلش باشند. البته بدیهی است که وسترن دیجیتال همچنان به تولید و فروش هارد دیسک‌های سنتی ادامه خواهد. از جمله‌ی این محصولات می‌توانیم به مدل‌های جدید از گروه My Passport اشاره کنیم که در قالب رنگ‌های مختلف عرضه شده‌اند.حرکت به سوی حافظه‌های SSD از آن نظر برای کمپانی اهمیت دارد که در واقع آغاز چنین مسیری کمپانی را به نوعی وارد حوزه‌ی وسیع‌تر و گسترده‌تری برای ارایه‌ی محصولات بیشتر به مصرف‌کنندگان می‌کند.

درست همانند هارد دیسک های وسترن دیجیتال، SSDهای سری Green و Blue نیز محصولات رده معمولی هستند و برای کاربران خانگی عرضه می شوند. سری Green بر پایه سری SanDisk SSD Plus است که از محصولات مقرون به صرفه تشکیل می شود. این SSDها با بکارگیری یک کنترلر معمولی ساخت Silicon Motion و تراشه های 15 نانومتری TLC NAND ساخت SanDisk تولید می شوند و خبری از تبعیه حافظه کش DRAM نیست، بنابراین با محصولات رده روبرو نیستم و وسترن دیجیتال با سری Green بخش پایینی بازار را هدف می گیرد.

سری Green در ظرفیت های 120 و 240 گیگابایت و در دو فرم فاکتور 2.5 اینچی و M.2 2280 SATA عرضه می شود. سرعت خواندن متوالی در مدل 240 گیگابایتی به 545 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن متوالی به 435 مگابایت می رسد. عملکرد خواندن و نوشتن تصادفی به ترتیب 37k و 68k IOPS ذکر شده است. تاکنون قیمت SSDهای سری Green اعلام نشده است اما طی فصل جاری با ضمانت 3 ساله روانه بازار می شوند. دوام SSDهای سری Green به 80 ترابایت نوشتن می رسد.

indexz

SSDهای سری Blue وسترن دیجیتال در اصل همان SSDهای SanDisk X400 هستند. سری Blue نیز در فرم فاکتور 2.5 اینچی و M.2 2280 SATA عرضه می شود. در این سری از کنترلر کارآمدتر Marvell 88SS1074 و تراشه های حافظه 15 نانومتری TLC NAND ساخت SanDisk استفاده شده است. سرعت خواندن نوشتن متوالی این سری به ترتیب به 545 و 525 مگابایت بر ثانیه می رسد. عملکرد خواندن و نوشتن تصادفی به ترتیب 100k و 80k IOPS ذکر گردیده است. با توجه به بکارگیری کنترلر بهتر و تعبیه حافظه کش DRAM، می بایست سری Blue  در مقایسه با سری Green کارایی و دوام بالاتری ارائه کند.

سری Blue در سه ظرفیت 250 گیگابایت با قیمت 80 دلار، 500 گیگابایت با قیمت 140 دلار و 1000 گیگابایت با قیمت 300 دلار از هم اکنون در دسترس است. این SSDها نیز با ضمانت سه ساله عرضه می شوند.

index