اخبار

مشخصات فنی اسنپدراگون 835 فاش شد ؛ چیپستی که در گلکسی اس 8 استفاده خواهد شد

همان طور که می دانید کوالکام و سامسونگ به تازگی از نسل بعدی چیپست های پرقدرت مورد استفاده در پرچمداران سال آتی، یعنی اسنپدراگون 835 رونمایی کردند.کوالکام هفته پیش چیپست رده بالای نسل بعدی خود، Snapdragon 835 را به صورت رسمی معرفی کرد؛ در حال حاضر تنها یک ویژگی فنی را از آن می‌دانیم که با لیتوگرافی نسل جدید 10 نانومتری سامسونگ ساخته خواهد شد.

کوالکام برای گوشی های میان دوره ای که در اواخر سال 2016 معرفی می‌شوند اقدام به معرفی چیپست Snapdragon 821 کرد که در واقع همان SD820 با پردازنده اورکلاک شده است که 10 درصد توان بیشتری دارد. ولی اگر شما مهندس طراحی شرکتی باشید که بخواهید اسمارت فون پرچمداری برای سال 2017 طراحی کنید مسلماً به قدرتی بسیار بیشتر و ورای این 10 درصد نیاز خواهید داشت. از این رو کوالکام پیشنهاد دیگری را نیز برای شما دارد و آن چیپست رده بالای Snapdragon 835 است که هفته پیش رسماً توسط این شرکت معرفی شد.

حال جزئیات بیشتری در خصوص این محصول به دست آمده است. گفته می‌شود پردازنده جدید کوالکام شماره مدل MSM 8998 دارد؛ البته مدتی قبل چنین شماره مدلی را در لیست واردات وب‌سایت Zauba مشاهده کرده بودیم. بعد از این اتفاق گفته می‌شد که پردازنده جدید، اسنپدراگون ۸۳۰ نام دارد؛ اما چنین نشد. مشخصات این پردازنده نیز اخیرا منتشر شده است و گفته می‌شود که اسنپدراگون ۸۳۵ از نسخه به‌ روز شده Kyro 200 با معماری ۶۴ بیتی مستقل استفاده می‌کند. این پردازنده دارای هشت هسته با معماری big.LITTLE است. البته فعلا فرکانس این پردازنده‌ها مشخص نیست.

در هنگام معرفی کوالکام دو ویژگی این چیپست را معرفی کرد که اولی مربوط به پروسه ساخت گوشی با لیتوگرافی FinFET جدید 10 نانومتری سامسونگ است و دیگری مربوط به فناوری شارژ سریع 4.0 شرکت بود که پیش از این در شهر سخت افزار بار های در مورد آنها با هم صحبت کرده ایم.اما مشخصات مهم این چیپست همچنان سر به مهر مانده و اطلاعات چندانی از آن نداریم. امروز وبسایت Anzhou تصویری را منتشر کرده و ادعا کرده که مشخصات ریز چیپست رده بالای کوالکام در آن نشان داده می‌شود.

aa-snapdragon-835-specs-leak

حال اسنادی از سرزمین اژدهای سرخ منتشر شده که جزئیات بیشتری را از اسنپدراگون 835 فاش می سازد. طبق این تصویر، چیپست آتی کوالکام از هشت هسته پردازشی برخوردار است، در حالی که مدل های کنونی یعنی 820/821 چهار هسته ای هستند

این چیپست طبق اطلاعات قبلی شماره مدل MSM 8998 را دارد و نوع پردازنده آن نیز Kryo 200 و با ترکیب 4+4 اعلام شده است. کوالکام سال گذشته با ارائه چیپست های کاستوم Kryo اولین چیپست های 64 بیتی موبایل خود را به صورت رسمی معرفی کرد و پس از آن دو چیپست SD820 و SD821 را معرفی کرد که از آن استفاده می‌کنند. این چیپست ها هر دو از دو کلاستر 2 هسته ای که جمعاً 4 هسته را تشکیل می‌دهند را دو فرکانس بالا و پایین مورد استفاده قرار داد و ساختار big.LITTLE را این گونه تشکیل داد. همانطور که گفتیم برای گوشی های سال جدید توان بسیار بیشتری مورد انتظار است و به نظر کوالکام تنها به اضافه کردن چندین مگاهرتز به سرعت پردازنده خود بسنده نخواهد کرد.

طبق ادعای وبسایت Anzhou پردازنده های جدید باید هسته های جدیدی داشته باشند که این سایت آنها را Kryo 200 نامیده است. این نام تا به امروز توسط هیچ منبع رسمی و یا غیر رسمی از مجموعه کوالکام تأیید نشده است و هنوز نمی‌دانیم که آیا واقعاً کوالکام اقدام به بروزرسانی هسته های پردازنده کاستوم خود خواهد پرداخت و یا اینکه طبق آنچه در SD821 دیدیم، تنها به افزایش فرکانس هسته ها بسنده خواهد کرد. مورد دیگر درباره پردازنده این چیپست این است که Anzhou ساختار 4+4 را معرفی کرده است. این ساختار می‌تواند نظریه اول را دوباره محتمل تر کند؛ چرا که دو کلاستر 4 هسته از Kryo می‌تواند قدرت بسیار زیادی را ارائه کند که می‌تواند برای توان پردازشی مورد نیاز در سال 2017 مناسب باشد. نکته مجهول دیگر عدم ذکر فرکانس هسته هاست که اگر ارائه می‌شد می‌توانستیم راحت تر در این مورد نظر بدهیم. به هر حال همه چیز همچنان مجهول است و موراد تحلیل شده درباره پردازنده مورد استفاده در SD835 که ذکر شد، همگی از نسبت احتمال وقوع یکسان برخوردارند.

این تراشه جدید از پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۴۰ بهره می‌برد و به همین دلیل توانایی فوق‌العاده‌ای در زمینه پردازش‌های گرافیکی دارد.:اگر به خاطر داشته باشید کوالکام در SD800 و SD810 به ترتیب از Adreno 330  و Adreno 430 استفاده کرد و بعد از آن که نسل جدید SD820 معرفی شد، اقدام به بروزرسانی پردازنده گرافیکی چیپست خود و استفاده از Adreno 530 در این چیپست نمود. خب حالا اگر بخواهیم بر اساس همین اصل نامگذاری کوالکام پیش برویم باید برای SD835 چه نامی را انتخاب کنیم؟ بله دوستان درست حدس زدید؛ Adreno 630. ولی نکته جالب اینجاست که اطلاعات منتشر شده توسط Anzhou نام Adreno 540 را برای این پردازنده گرافیکی این چیپست انتخاب کرده اند که به نظر ارتقای گسترده ای نسبت به Adreno 530 نخواهد داشت و شاید تنها، فرکانس هسته های پردازشی آن افزایش پیدا کنند. پس در این مورد از اطلاعات اعلامی نیز باید کمی شک کنیم ولی این احتمال هم وجود دارد که کوالکام تغییر رویه دهد و نخواهد جهش نسل جدید GPU های موبایل خود را چندان پر رنگ نشان دهد.

اسنپدراگون ۸۳۵ از باند LTE X16 استفاده می‌کند و از LTE Cat.16 نیز بهره می‌برد. گفته می‌شود این پردازنده قادر است با سرعت ۱ گیگابایت در ثانیه دانلود کند. اسنپدراگون ۸۳۵ از حافظه چهار کاناله LPDDR 4x و حافظه فلش UFS 2.1 پشتیبانی می‌کند.

اما جالبترین قسمت اطلاعات منتشر شده در بخشی است که Anzhou برای محصولاتی که از این چیپست ها استفاده خواهند کرد، بیان کرده است. در این قسمت ادعا شده است که کوالکام از SD835 روی اسمارت فون Galaxy S8 که در رویداد MWC 2017 معرفی می‌شود، استفاده خواهد شد. پس با این اوصاف باید کوالکام در زمانی قبل از آن به صورت کامل مشخصات چیپست خود را اعلام کند که می‌تواند پاسخگوی همه سوالات ما در این مورد باشد.

qualcomm-snapdragon-800-device-tease

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.