آموزش تعمیرات کامپیوتر و قطعات اون

علت خراب شدن هارد دیسک

علت خراب شدن هارد دیسک

 

 

با توجه به تغییر تکنولوژی در ذخیره سازی اطلاعات از کاغذ به سطوح مغناطیسی ، نیاز به همه به هارد دیسک برای ذخیره سازی اطلاعات پررنگ و پررنگ تر شده است .هارد دیسک بطورکل مزایای زیادی دارد ، سرعت بالای ذخیره سازی،بازخوانی اطلاعات و همچنین ظرفیت بالا باعث استقبال مردم از این رسانه ذخیره ساز شده است.با این حال افراد انتظار خرابی از این رسانه ندارند چراکه اطلاعات برای آنها مفید است ، با این حال زمانیکه تولید بیشتر می شود، کیفیت پایین می آید. کارخانه های وسترن دیجیتالWD سیگیت Seagate، توشیبا Toshiba، امروزه مجبورند تا تولید را بیشتر کرده و تمرکز خود را روی تولید انبوه بگذارند . به همین علت بالا بردن کیفیت تولید بسیار سخت است.

همه می دانند و بر کسی پوشیده نیست که هرچیزی عمری دارد ، هارد دیسک های موجود در بازار هم از این قاعده مستثنی نبوده ، دیر یا زود خراب خواهند شد، جهت پیشگیری از خراب شدن هارد راه حل های مناسبی ارائه می دهیم ، اگر به سلامت هارد خود اهمیت داده و اطلاعات برایتان مهم است ، ادامه مطلب را بخوانید:

 

دلیل اول: صدمات فیزیکی و مشکلات فیزیکالی

 

اولین و پرضررترین عامل خرابی هارد دیسک ، ضربه و صدمات فیزیکی می باشد، دلیل آن هم کاملا روشن است .قطعات مکانیکی و متحرک مختلفی در زمان روشن بودن هارد، مشغول به کارند، با سرعت 7200 دور در دقیقه، در نتیجه بدیهی است کوچک ترین تکان و ضربه خوردن به هارد دیسک می تواند آسیب های جدی به هارد دیسک شما بزند .مشکلات و صدمات فیزیکی در هارد های اکسترنال به دلیل استفاده بصورت پرتابل و قابل حمل آن رایج تر است.

راه حل: همیشه باید توجه داشت پس از نصب هارد داخل کیس از داخل هارد بیرون آورده نشود و در صورت جداکردن، سریع هارد را به کیس جدید منتقل کرده و نصب شود. باید در انتقال هارد بسیار مراقل بود زیرا بسیاری از خرابی ها به این طریق بوجود می آیند.اما هارد لپتاپ به دلیل کوچک بودن اندازه آن و کاربرد آن ، ساختارشان در مقابل تکان های شدید مقاوم تر بوده و دیرتر صدمه می بینند . اما در مورد هاردهای اکسترنال باید بسیار توجه شود که در جابجایی ضربه نخورد و صدمه نبیند.

دلیل دوم: گرمای بیش از حد

 

تمام قطعات داخل کامپیوتر دردمای مشخصی کار می کنند، و اگر محیطی با دمای بیش از استاندارد قرار گیرند خراب می شوند ، هارد نیز مانند سایر قسمت های رایانه برای کار کردن دردمای مشخصی ساخته می شوند و اگر میزان دما از حد معمول و استاندارد بیشتر شود ممکن است هارد آسیب جدی ببیند .میزان دقیق دمایی که در هارد باعث خرابی می شود به علت تنوع مدل نمی توان بیان کرد تا هارد در امان بماند بنابراین بهتر است تا حدامکان از رایانه خود در دمای مناسب استفاده کنید.البته در بیشتر موارد هارد های داخل کیس بعلت دمای بیش از حد آسیب می بینند.

راه حل : این مشکل این است که هوا در کیس جریان داشته باشد ، گرد و غبار داخل کیس گرفته شود و با استفاده از اسپری های مخصوص تمیز شود.در مورد لپتاپ هم،همیشه به محل قرار گرفتن لپتاپ توجه داشته باشید که هوا همیشه به خوبی در داخل کیس و اطراف آن و به ویژه زیر آن جریان داشته باشد.

دلیل سوم: بی نظمی فایل های ذخیره شده روی هارد

 

 

فایل ها هنگامی که روی هارد ذخیره می شود نامنظم می باشد در نتیجه زمان دسترسی به آنها هم سخت بوده و زمان بیشتری لازم دارد تا آنها را بخواند.این عدم نظم باعث می شود تا هارد بیشتر کار کرده ، در نتیجه این امر باعث خراب شدن در دراز مدت می شود.

راه حل:نرم افزارهای زیادی جهت یکپارچه سازی در بازار وجود دارد.البته Defragment کردن بیش از حد نیز ممکن است باعث تحلیل و اصطکاک هارد دیسک شود، در نتیجه توصیه می شود هر وقت فایل های شما بیشتر از 5% یا 10% دچار از هم گسیختگی شدند اقدام به این عمل نمایید.

دلیل چهارم: روشن ، خاموش کردن مکرر رایانه

 

دقت کنید که خاموش و روشن کردن مکرر رایانه ، بیشترین فشار را به هارد دیسک شما وارد می سازد.

راه حل: اگر برای لحظاتی می خواهید رایانه خود را ترک کنید، می توانید از قابلیت Stand by ویا Hibernate استفاده کنید ولی اگر قصد دارید به مدت طولانی از کامپیوتر خود استفاده نکنید آن را خاموش کنید.

دلیل پنجم: نوسان و قطع شدن برق

نوسان برق یکی از مهم ترین و اساسی ترین علت خرابی مشکلات هارد می باشد.

راه حل:حتما از محافظ های مخصوص برق کامپیوتر استفاده نمایید و برای خرید آن با متخصص تعمیر کامپیوتر مشورت نمایید.ضمنا قبل از جدا کردن هارد اکسترنال خود از کامپیوتر از قابلیت Safety Remove استفاده کنید.

 

 

عامل خرابی هاردهای اکسترنال :بیشترین عامل خرابی هاردهای اکسترنال ، ضربه، تکان خوردن ، مشکلات فیزیکی می باشد که از نشانه های آن صداهای غیرمعمول هارد،عدم شناسایی و دیتکت نشدن در بایوس است.

علائم و نشانه های خراب شدن هارد اینترنال کامپیوتر خانگی و لپتاپ:

اغلب، مشکلات سیستم عاملی (نرم افزاری) و همچنین دمای بالا باعث خراب شدن هارد کامپوتر یا لپتاپ می شود .از علائم خرابی هارد اینترنال لپتاپ و یا کامپیوتر شما عدم شناسایی هارد در Bios (بایوس) است که در نتیجه سیستم عامل بالا نخواهد آمد.(Load نخواهد شد) و دسترسی شما به اطلاعات قطع خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.