اخبار

کاهش فروش پردازنده و کارت های گرافیک AMD در سال آینده؛ آیا اتفاق می افتد؟

amd

AMD در آستانه شکست در فروش پردازنده و کارت های گرافیک

باتوجه به آمار، دورانی که در آن به سر می‌بریم، از موفق‌ترین دوره‌های فعالیت شرکت AMD است که با مدیریت لیزا سو، به پیش می‌رود. اما گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که رشد بی وقفه یکی دو سال گذشته AMD به زودی متوقف خواهد شد.

طبق گزارش جدیدی که Tom’s Hardware به نقل از Northland (یکی از شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری محصولات فناوری) منتشر کرده، فروش پردازنده‌ها و تراشه‌های گرافیکی AMD برای سیستم‌های PC ممکن است در سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

این برآورد منعکس کننده خبری است که چند ساعت پیش توسط همان رسانه منتشر شده و در آن ادعا می‌شد که AMD به دلیل نگرانی‌ها پیرامون چرخه تقاضا، سفارشات خود به TSMC در سه ماهه آینده کاهش خواهد داد. با این حال، تحلیلگر Northland معتقد است فروش کنسول‌های بازی و SoC های AMD برای سیستم‌های پلی استیشن و ایکس باکس در سال 2023 رشد خواهد کرد.

پیرامون همین موضوع، گاس ریچارد، در رسانه SeekingAlpha، تحلیلی را منتشر کرده که خطاب به سرمایه‌گذاران حوزه تراشه می‌گوید:

فروش پردازنده‌های رایانه های شخصی AMD (شامل تراشه های دسکتاپ و لپ تاپ) در سال 2023 نسبت به سال قبل 6 درصد کاهش می‌یابد و همراه با آن درآمد GPU در سال آینده 7 درصد کاهش خواهد یافت. در مجموع، AMD در سال 2023 به دلیل کاهش تقاضا برای سیستم‌های مشتری، 675 میلیون دلار از فروش خود را از دست خواهد داد.

در همین حال، فروش تراشه‌های سیستم ایکس باکس سری X وS  مایکروسافت و پلی استیشن 5 سونی با 400 میلیون دلار افزایش (از پیش بینی قبلی 740 میلیون دلار) به حدود 1.140 میلیارد دلار در سال آینده خواهد رسید. این عدد نشان دهنده این واقعیت است که فروش کنسول های بازی معمولاً در سومین سال عمرشان سه برابر می شود.

اما از سوی دیگر و در بخش فروش محصولات سازمانی، Northland انتظار دارد که فروش CPUهای سرور EPYC  افزایش یافته و متعاقب آن افزایش ارزش هر سهم نیز ادامه خواهد یافت. این شرکت سرمایه گذاری تخمین می زند که درآمد بخش سرور AMD نیز در سال 2023 تا 55 درصد افزایش یابد (به میزان 3.1 میلیارد دلار). همچنین انتظار می‌رود ارسال تراشه‌های FPGA مرتبط با شرکت Xilinx که حالا تحت مالکیت AMD است نیز تا 6 درصد کاهش یابد که از دید تجاری برای شرکت‌ها، پس از فرایند فروش یا ادغام طبیعی است.

در نهایت باید گفت که ظاهراً شرکت‌ها به دلیل وقوع اتفاقاتی مانند روند عمومی تورم جهانی، عدم اطمینان و ثبات در برخی بازارها، ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و تنش های ژئوپلیتیک جهانی، در مورد فروش سخت‌افزار رایانه شخصی مشتری خود کاملا محتاط هستند. بنابراین، دیدن گزارش یک شرکت سرمایه گذاری مانند این تعجب آور نیست. با این حال، هیچ کس نمی داند آینده چه خواهد داشت، بنابراین باید بسته به خوش بین بودن یا بدبین بودن، پیش بینی ها را با یک دانه نمک یا شکر انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.