آموزش تعمیرات کامپیوتر و قطعات اون, بازیابی اطلاعات, تعمیرات هارد

بدسکتور چیست؟

سکتور (SECTOR)

کوچکترین واحد شمارش حافظه بیت میباشد، که در هارد این واحد به سکتور تبدیل میشود که هر سکتور 512 بایت است. ( هر بایت معادل 8 بیت )
این استاندارد در سال 1956 پایه گذاری شد.در سال 1970 با به میان آمدن دستگاه های ذخیره سازی بزرگتر سکتور هایی با سایز 1024 بایت و 2048 بایت نیز معرفی شدند.
به طور اختصاصی SECTOR سایز هر یک از تقسیمات موجود در هارددیسک ، فلاپی دیسک ، درایو های نوری ، فلش درایو ها و … میباشد.
هر سکتور یک فضای فیزیکی را در هارددیسک ها به خودشان اختصاص میدهند که معمولا از 3 بخش تشکیل میشوند:

1. sector header (ابتدای سکتور)
2.error-correcting code (ECC) (کد تصحیح خطا)
3.ناحیه ای که در واقع اطلاعات ما در آن ذخیره میشود.

به طور معمول یک سکتور از هارددیسک و یا فلش درایوها میتوانند اطلاعات را در خود نگه دارند.

Hard Disk

بدسکتور (BAD SECTOR)

بد سکتور به سکتورهایی از هارددیسک، SSD ها یا حافظه‌های فلش مموری گفته می‌شود که به دلایل مختلف فیزیکی (سخت افزاری) یا نرم افزاری، غیر قابل استفاده شده و نمی‌تواند توسط سیستم عامل بکار گرفته شود. به طور کلی سکتور معیوب به درخواست هایی از جمله خواندن و نوشتن اطلاعات عکس العملی نشان نمی دهد که در این حالت به آن سکتور معیوب و یا بدسکتور می گویند.

 

انواع بدسکتور 

1- بدسکتورهای منطقی یا لاجیکال

2- بدسکتورهای فیزیکی یا فیزیکال

 

بدسکتور منطقی یا لاجیکال

این مشکلات معمولاً به دلیل مشکلات نرم افزاری، اختلال در سیستم عامل و یا کنترلر هارد، قطع شدن تامین کننده برق هارد و … پیش بیاید که به هر دلیلی باعث اختلال در روند خواندن/نوشتن هارد شده و داده‌های غیر کاملی را بر روی سکتورها ذخیره کند. در این حالت به تشخیص سیستم عامل ، این سکتور به عنوان سکتور مخرب و یا بدسکتور علامت گذاری می شود ، که یک سری ویروس‌ها و نرم افزارهای مخرب به تشدید این قضیه کمک می کنند.

بد سکتورهای نرم افزاری قابل رفع هستند و حتی داده‌هایشان از طریق کدهای تصحیح خطا (ECC) تا حدودی قابل بازیابی است. مادر سخت افزار برتر با داشتن ابزار تخصصی تعمیر و ریکاوری هارددیسک (MRT , PC3000) قادر به از بین بردن این نوع بدسکتورها میباشیم.

 

بدسکتور فیزیکی با فیزیکال

از دلایل عمده ی آن می توان به ضربه خوردن هارد اشاره کرد که سبب بروز بدسکتور فیزیکی می شود . اجزای درون هارددیسک بسیار حساس هستند برای مثال فاصله بین هد خواندن/نوشتن از صفحات هارددیسک به قدری کم است که حتی رطوبت یک اثر انگشت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی شود. هارددیسک ها معمولاً دربرابر ضربات فیزیکی مثلا افتادن از فاصله حتی خیلی کم، برخورد اشیاء یا حتی لرزش‌های کمی تند می‌توانند بسیار آسیب پذیر باشند.

در صورت آسیب فیزیکی هارددیسک، احتمال تعمیر هارددیسک به صفر میرسد زیرا هارددیسک دیگر فضای امنی برای ذخیره سازی اطلاعات نیست و فقط میتوان اطلاعات آن را بازیابی کرد.
برای بازیابی اطلاعات هارد ضربه خورده نیاز به جراحی هارددیسک و تعویض هد آن میباشد، سخت افزار برتر نمایندگی انحصاری (HDDOR) ابزار تخصصی جراحی هارد دیسک در ایران از مراکز برتر و با سابقه در زمینه تعویض هد ، جراحی هارد دیسک و بازیابی اطلاعات در ایران می باشد حتما قبل از هرگونه اقدامی در مورد مشکلات هارددیسک های خود با ما به صورت رایگان مشورت نمایید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.