اخبار

شگفتانه مدیاتک؛پردازنده چهارنانومتری!

mediatek

منتظر غول جدید مدیاتک باشید؛ Dimensity 2000 با فناوری 4 نانومتری و هسته های Cortex-X2

ماه گذشته بود که شایعاتی در مورد نسل جدید تراشههای پردازشی مدیاتک با استفاده از ریزمعماری ARMv9 منتشر شد. این نشان دهنده شوق بی‌بدیل شرکت تایوانی برای حضور گسترده در بازار تراشههای پرچمدار است. حالا خبرهای جدید نشان میدهد که دایمنسیتی 2000 قرار است با نود 4 نانومتری و هستههای X2 روانه بازار شود.

مدیاتک حالا بزرگترین تولیدکننده تراشه پردازشی در دنیای موبایل است و امپراطوری کوالکام را پس از سالها به زیر کشیده است. این شرکت تا پیش از این حضور گستردهای در بازار تراشههای میانرده از خود نشان داده است و حالا خبرهای جدید نشاندهنده این است که میخواهد در بازار پرچمدارها نیز با قدرت وارد شده و برای رقبای خود شاخ و شانه بکشد.

خبرهای جدید به نقل از لیکستر معروف چینی، Digital Chat Station به این مورد اشاره دارد که تراشه جدید با نام Dimensity 2000 قرار است به زودی وارد بازار شود.

بنابر اطلاعات منتشر شده تراشه جدید از یک هسته پرقدرت و جدید Cortex-X2 شرکت ARM استفاده خواهد کرد که در فرکانس 3.0 گیگاهرتز کلاک میخورد. سه هسته کلاستر میانی دستگاه از نوع Cortex-A710 خواهد بود و چهار هسته کم‌مصرف دیگر از نوع Cortex-A510 نیز تکمیل کننده این ترکیب برای حضور در بازار رده بالا خواهد بود.

mediatek

با توجه به ساختار در نظر گرفته شده برای این تراشه باید گفت که از نظر کلاسترینگ، شباهت زیادی بین آن و تراشه پرچمدار کوالکام Snapdragon 898 و سامسونگ Exynos 2200 وجود دارد. اما خبر دیگر این است که هر سه این SoCها قرار است با فناوری 4 نانومتری ساخته شوند ولی مدیاتک با همکاری TSMC تراشه خود را تولید میکند و دو شرکت آمریکایی و کرهای از فناوری سامسونگ استفاده خواهند کرد.

اما در بخش پردازش گرافیکی نیز اتفاقات خوبی در انتظار کاربران خواهد بود. در حالیکه سامسونگ تصمیم به استفاده از پردازندههای گرافیکی شرکت AMD در تراشه خود گرفته، مدیاتک از تراشه پردازشی گرافیکی ARM Mali-G710 MC10 در Dimensity 2000 استفاده خواهد کرد. به دلیل اینکه هواوی، تنها شرکتی که پیش از این استفاده از این پردازندهها را اعلام کرده بود، هنوز تراشه خود را به بازار وارد نکرده باید مدیاتک را اولین شرکتی دانست که Mali-G710 را در تراشههای آتی خود به کار خواهد برد.

برای دوستانی که با این پردازنده گرافیکی آشنایی کمتری دارند باید بگوییم که G710 نسبت به نسل قبلی خود یعنی G78 تا 20 درصد سریعتر بوده ولی سامسونگ در طرف دیگر میدان اعلام نموده که بخش پردازش گرافیکی دستگاههایش میتواند تا 30 درصد سریعتر از رقبای سر به سر باشد. G710 همچنین 35 درصد توان پردازشی بیشتری در بخش پردازش هوش مصنوعی از خود نشان خواهد داد.

در نهایت باید به این مورد اشاره کنیم که ظاهراً زمان نهایی عرضه این تراشه به بازار، پایان سال 2021 خواهد بود و اولین دستگاههای با استفاده از آن تا کمتر از سه ماه دیگر راهی ویترین فروشگاهها خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.