اخبار

M1X vs Xeon ؛ رقابت سخت پردازنده‌ها

intel vs apple

تراشه M1X اپل بهتر از پردازنده 16 هسته‌ای Xeon اینتل خواهد بود

گزارشات جدیدی در مورد عملکرد تراشه M1X اپل منتشر شده که نشان می‌دهد پردازنده 10  هسته‌ای این شرکت می‌تواند تراشه 16 هسته‌ای  Xeon W 3245 اینتل را که در مک پرو 2019 استفاده شده، شکست دهد.

هنوز اپل در مورد پردازنده M1X اطلاعاتی منتشر نکرده ولی شایعات مختلفی در مورد این تراشه مرموز کوپرتینویی‌ها منتشر شده و انتظار می‌رود که در مک بوک پرو 14 اینچی و مک بوک پرو 16 اینچی استفاده شود. گفته شده که هسته‌های M1X بر پایه هسته‌های M1 و A15 بوده و بسیاری از پیش‌بینی‌ها از قدرت بسیار بالای پردازشی آن حکایت دارد.

 

پیشتر تراشه اپل M1 موفق شد رقبای خود را به چالش بکشد بنابراین انتظار عملکرد بالاتر از جانشین آن امری کاملاً منطقی بوده و تمام پیش‌بینی‌ها در مورد نتایج بنچمارک این پردازنده هم موید همین امر است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها امتیاز چند هسته Geekbench این پردازنده بالغ بر 15070 خواهد بود و این یعنی دستگاه فرضی M1X قدرتمندتر از مک پرو 2019 با پردازنده 16 هسته‌ای خواهد بود. مک پرو یک دسکتاپ فوق العاده گران قیمت است (حداقل 7999 دلار برای نمونه 16 هسته‌ای) که با بهره گیری از پردازنده Intel Xeon W 3245 امتیاز چند هسته‌ای 14596 را کسب می‌کند.

در مورد کارایی تک هسته نیز به امتیاز 1740 اشاره شده که یعنی M1X بالاترین میزان در بین دستگاه‌های Mac را در بنچمارک Geekbench کسب می‌کند. البته که این موضوع نیز قابل انتظار است زیرا دستگاه‌هایی مانند Mac Mini و مک بوک پرو 13 اینچی که از M1 بهره می‌برند همین حالا بالاتری رتبه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

از نظر عملکرد گرافیکی هم چیپ M1X شاهد قدرت خیره کننده‌‌ای به نمایش گذاشته و با 16 هسته گرافیکی به امتیاز 46240 در Geekbench Metal دست می‌یابد در حالی که نسخه دوم با گرافیک 32 هسته‌ای تقریبا این میزان را به دو برابر یعنی 92480 افزایش می‌دهد. این نتایج M1X را با اختلاف بسیار زیاد نسبت به Apple M1 قرار می‌دهد که در چارت فعلی Metal با 8 هسته گرافیکی میانگین امتیاز 21168 را کسب کرده است.

همچنین در انتهای این گزارش آمده که M1X بر پایه هسته‌های M1 و A15 بوده و این در حالی است که حتی هسته‌های M1 هم بر پایه چیپ A14 طراحی شده است. در هر صورت باید منتظر ماند و دید که تراشه M1X از هسته‌های Firestorm یا Icestorm بهره خواهد برد یا اینکه به هسته‌های Avalanche و Blizzard مجهز می‌شود یا از طراحی کاملا جدیدی برای هسته‌های خود استفاده خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.