اخبار

کمبود تراشه تا 2023 ادامه دارد؛پیش‌بینی جدید مدیر عامل اینتل

Pat Gelsinger

مدیرعامل اینتل: معضل کمبود تراشه تا سال 2023 ادامه می‌یابد

همانطور که می‌دانید هم‌اکنون اکثر شرکت‌های فناوری در سرتاسر جهان با معضل کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی یا به عبارتی کمبود چیپ دست و پنجه نرم می‌کنند. در این راستا اخیراً مدیر عامل شرکت اینتل، آقای Pat Gelsinger، مدعی شد این مشکل جهانی حداقل تا سال 2023 نیز ادامه خواهد یافت.

مدیر عامل شرکت اینتل با اظهارات خود در مورد مسائل گوناگون مانند رقابت با انویدیا و اپل در هفته‌های اخیر بسیار خبرساز شده و امروز نیز با اعلام ادامه یافتن احتمالی معضل کمبود تراشه، نگرانی علاقه‌مندان به سخت افزار و تکنولوژی را افزایش داده است. وی روز گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC هشدار داد که طبق تخمین‌های او مسئله‌ی کمبود چیپ و تراشه تا سال 2023 ادامه‌دار خواهد بود.

chip-shortage.jpg

آقای Pat Gelsinger همچنین اثرات کمبود تراشه بر صنعت کامپیوترهای شخصی را دلیل اصلی افت 8 درصدی سهام اینتل در سه ماهه‌ی سوم سال جاری دانست، اما حرفی از رقابت خود با محصولات AMD نزد. مدیر عامل اینتل بر این باور است که افت موجودی تراشه‌های نیمه‌هادی هم‌اکنون در بدترین حالت خود بوده و این امر به مرور زمان و به کندی بهبود خواهد یافت، اما تا پایان سال 2022 نمی‌توان انتظار برقراری تعادل در عرضه و تقاضای سخت افزار را داشت.

pat-gelsinger.jpg

هرچند شرایط تامین تراشه بسیار نابه‌سامان است، اما بخش‌های DCG و IoTG اینتل در سه ماهه‌ی اخیر افزایش درآمد 5 درصدی نسبت به سال گذشته را به ثبت رسانده‌اند. این کمپانی هم‌چنین در این سه ماه حدود 9.9 میلیارد دلار پول نقد تولید کرده و 1.4 میلیارد دلار سود سهام به سهام‌داران خود اعطا کرده است.

اینتل عنوان کرد در این سه ماه نیز مانند قبل تقاضا برای قطعات کامپیوتری به خصوص برای PCها و لپ تاپ‌های بالارده افزایش یافته است، اما متاسفانه تامین سخت افزار هنوز با مشکل مواجه است.

به گفته‌ی آقای Gelsinger بازار تراشه‌های نیمه‌هادی تا پایان دهه‌ی جاری دو برابر شده و به رقم 1 تریلیون دلار خواهد رسید. در این حین بازار تراشه‌های پیشرفته تا بیش از 50 درصد کل بازار تراشه‌ها رشد می‌کند و نیاز به خدمات شرکت‌های تولید کننده چیپ‌های نانومتری تا 2 برابر افزایش خواهد یافت.

scalable-xeon.jpg

در پایان صحبت‌های خود نیز مدیر عامل اینتل از موفقیت پردازنده‌های مخصوص دیتاسنترهای خود سخن گفت. وی بیان داشت بیش از 1 میلیون دستگاه از نسل سوم پردازنده‌های Xeon Scalable اینتل، پس از معرفی آن‌ها در ماه آوریل به فروش رسیده است و انتظار می‌رود در سه ماهه‌ی چهارم سال جاری نیز 1 میلیون پردازنده دیتاسنتر دیگر به فروش برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.